Het was medio augustus 2019
Al een lange tijd loop ik rond als mantelzorger en vrijwilliger in Vivaldi verzorgingshuis.
Die avond zat ik in verpleeghuis Vivaldi te Zoetermeer samen met mijn moeder tv te kijken,
totdat op een gegeven moment de telefoon ging.
Een van de bewoners belde mij om te vragen of ik even kon helpen,
er was namelijk iemand uit een rolstoel gevallen in het rookhok.
Daar aangekomen kreeg ik te horen dat degene een sigaretje had laten vallen en hem wilde oppakken,
bij die actie is degene uit de rolstoel gegleden.
Aangezien het een MS patiënt is in vergevorderd stadium kunt u zich voorstellen dat opstaan geen optie is.
Er was mij te horen gegeven dat er ook al aan de alarmknop was getrokken, maar dat daar niemand op gereageerd had.
Dit alarm heb ik later samen met iemand van de zorg gecheckt en alles bleek gewoon te werken en in orde te zijn,
ook de telefoons reageerde daar gewoon op.
Ik wilde degene oppakken maar kwam er gelijk al achter dat dit niet een klusje is wat je alleen moet doen,
daarop ging ik naar de dichtstbijzijnde afdeling om hulp te halen.
Daar aangekomen waren er 2 verpleegsters, 1 vaste verpleging en iemand van Variant die ik nog niet kon.
Na het gebeuren te hebben uitgelegd en hulp te hebben gevraagd,
werd mij gewoon gezegd dat er niet geholpen werd omdat degene waar het over gaat, niet op die afdeling zit !!
Ik kon mijn oren niet geloven wat ik hier hoorde…….
Vervolgens bood de Variant verpleging aan om even mee te lopen en te helpen waarop de vaste verpleging zei,
jij mag niet helpen, jij ben op deze afdeling aan het werk en je blijft gewoon hier !!
OMG, wat is dit allemaal.
Zelf liep ik gelijk terug naar het rookhok om hulp te bieden, en in mijn loop zei ik tegen de vaste verpleging,
dat zij hier nog wel meer van ging horen.
Aangekomen in het rookhok heb ik uit alle macht degene proberen op te tillen om haar / hem weer in de rolstoel te zetten.
Toen ik met alle kracht bezig was stonden daar ineens 2 lieve verpleegsters van de afdeling waar degene thuis hoort,
met z’n 3en is het allemaal weer tot een goed eind gekomen.
Een grote schaduw stond er door het raam heen te kijken, de bewuste vaste verpleegster die hulp geweigerd had, hoe zielig.
Vervolgens 2 dagen later kwam ze heel schijnheilig vragen hoe het met degene ging,
als ze had geholpen had ze het direct kunnen zien.
Niet al te lang daarna heb een mail geschreven en die verzonden met wat gebeurd was aan,
Mevr. Koekoek
De klachtencommissie
En het hoofdkantoor wat gevestigd is in Gouda.
Niet veel later toen de mail verstuurd was en ik op een dag binnenkwam werd mij gevraagd door Mevr. Koekoek
(nog geen goedemorgen of hallo kon er van af ) of ik even tijd voor haar had, zij wilde even met mij praten.
Vervolgens liep ik even mee en namen wij plaats in de bibliotheek.
Het gesprek begon direct met, waarom heb jij het hoofdkantoor op de hoogte gebracht ??
Waarop ik haar vertelde, omdat ik jou niet vertrouw, mede omdat ik daar al heel lang meeloop,
en meerdere dingen heb meegemaakt, dus ook weet hoe zij reageert.
Daarbij was er al gelijk een toon gezet en was het gesprek ook ten einde.
Maar oké, ondertussen ben ik met mijn klacht ook even richting het juridisch loket te den haag gegaan,
om te vragen wat ik allemaal hiermee kan doen.
Er werd mij geadviseerd om even 6 weken te wachten, die tijd moet ik ze geven,
zodat ze de mogelijkheid hebben om te reageren op mijn mail.
Naar mate de tijd verstreek, en we inmiddels de 6 e week waren gepasseerd zonder reactie ben ik weer
richting het juridisch loket gegaan om informatie te krijgen wat de volgende stappen moesten zijn.
Daar aangekomen hebben 2 dames voor mij uitgezocht wat ik het beste hiermee kon doen.
Ze verwezen mij met deze klachten door naar :
Een Advocaat
Het landelijk meldpunt zorg
De landelijke geschillencommissie (zorg)
Landelijke inspectie gezondheidszorg
En nog een onderdeel van de geschillencommissie
Langs allemaal ben ik persoonlijk gegaan om mijn klacht neer te leggen. ( niet via de telefoon )
Allemaal vroegen en zeiden ze hetzelfde.
De vraag was, bent u een aanverwant en / of familie.
Daar ik aangaf dat dit niet het geval was, werd mij verteld dat er dan een officiële klacht ingediend moet worden,
door een verpleegster met die bevoegdheid ?
Oké, ik vertelde, aangezien het daar zo’n smerig zooitje is, en de verpleging elkaar de hand boven het hoofd houdt,
(en zo niet) , er gedreigd wordt met bepaalde dingen, dat ik die kans heel erg klein acht,
die mensen willen liever hun baan behouden.
Er werd mij dus verteld dat ze niks voor mij konden betekenen.
Ik kon mijn oren niet geloven, 4000 man die daar werkt, en er is er niet 1 die
fatsoenlijk de moeite neemt om ook maar iets te doen.
4000 man
Nu probeer ik het hoger op te zoeken en heb zelfs de 2 e kamer aangeschreven of zij mij kunnen helpen,
en opheldering kunnen geven waarom er zoveel man aan het werk zijn bij deze instanties,
en er daar niemand is die ook maar iets kan doen !
PS,
Toen ik de zus sprak ( de mantelzorger van ) waar het in de klacht over gaat, was zij van het hele gebeuren NIET op de hoogte.
Ook in het elektronisch cliënt dossier ( ECD ) waar alles bijgehouden hoort te worden,
werd niks gevonden.
Dit is dus een doofpot zaak….
De namen van de bewoners waar dit over gaat zijn verwijderd,
in verband met de privacy en anonimiteit.
Heeft u klachten, laat het me weten.
Uw klachten gebruik ik anoniem, maar zo kan ik aantonen dat het in de zorgcentra,
niet zo gaat als dat het allemaal wordt voorgeschreven.
En hoe meer klachten, hoe sterker we staan.
LATEN WE SAMEN STRIJDEN VOOR EEN VEILIG ONDERKOMEN VOOR ONZE DIERBAREN
U kunt op de site een klachten formulier invullen,
DIT GELDT VOOR ALLE
* VERZORGHUIZEN * VERPLEEGHUIZEN
* REVALIDATIE CENTRUMS * JEUGDZORG
* THUISZORG * GEHANDICAPTENZORG
* BEJAARDENZORG * ZIEKENZORG
CENTRA VAN ZUID-HOLLAND.
Team: Klachteninzamelpunt
De inhoud die hier wordt weergegeven kan niet worden weergegeven vanwege de huidige cookie-instellingen.
Deze website kan inhoud of functies aanbieden die door derden op eigen verantwoordelijkheid wordt geleverd. Deze derden kunnen hun eigen cookies plaatsen, bijvoorbeeld om de activiteit van de gebruiker te volgen of om hun aanbiedingen te personaliseren en te optimaliseren.
Deze website maakt gebruik van cookies om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden. Bepaalde inhoud van derden wordt alleen weergegeven als "Inhoud van derden" is ingeschakeld.